Khamis, 9 Ogos 2012

PENTING: PENGEMASKINIAN DATA GURU DALAM SISTEM ONLINE e-OPERASI

Bahagian Pengurusan Sekolah Harian, Kementerian Pelajaran Malaysia sedang membuka ruang untuk semakan dan pengemaskinian data guru-guru dalam sistem online e-OPERASI. Semua guru diminta untuk menyemak dan memastikan ketepatan data masing-masing dalam sistem yang dimaksudkan.

Adalah diingatkan bahawa data dalam sistem e-OPERASI tiada kaitan dengan sistem EMiS online. Ingatan ini diberi kerana masih ada fahaman segelintir guru yang mengatakan data dalam e-OPERASI dihubungkan dengan data EMiS.

Oleh itu semua guru diingatkan supaya tidak menyerahkan tugas semakan dan pengemaskinian data dalam sistem e-OPERASI ini kepada Guru Data Sekolah. Ini kerana Guru Data Sekolah tidak pernah dilantik untuk menguruskan data dalam sistem e-OPERASI. Sesi semakan dan pengemaskinian data dalam e-OPERASI ini dibuka bermula pada 01 Ogos hingga 27 Ogos 2012.

Semua guru yang ingin menyemak dan mengemaskini data perlu berdaftar sebagai pengguna sistem ini yang boleh dicapai melalui e-OPERASI. ID Pengguna dan Kata Laluan yang pernah diwujudkan sama ada dalam sistem e-OPERASI atau e-GTukar boleh digunakan dan ianya sah walau pun seseorang guru itu telah bertukar sekolah.

Sila maklumkan kepada PK1 atau Guru Besar sekiranya terdapat kesilapan pada data dalam medan yang tidak boleh dibuat pindaan oleh guru-guru sendiri. Hanya kumpulan pengurusan ini sahaja yang boleh membuat pindaan pada data guru. Sebarang kesulitan, sila berhubung dengan Penyelia Kanan Pengurusan Sekolah di PPD masing-masing atau menghubungi En. Mat Lin bin Mohd Nor di talian 09-6213327, En. Kamal bin Abdullah 09-6213109 dan En. Wahab bin Salleh 09-6213327 di Unit Pengurusan Sekolah Rendah, JPN Terengganu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular