Proses kerja pengemaskini perlu dilaksanakan mengikut
langkah-langkah berikut:
1. Semua guru mesti mendaftar e-Operasi bagi mendapat Id dan Password. Mana-mana
guru yang telah ada Id dan Password e-Operasi atau e-Gtukar tidak perlu
mendaftar dan boleh menggunakan Id dan Password berkenaan sepanjang tempoh
perkhidmatan.
2. Guru-Guru sebagai pengguna ini hendaklah log in e-Operasi
dan mengemaskini butiran data pada menunya. Mana-mana data yang silap dan tidak
boleh dikemaskini hendaklah dimaklum butiran berkenaan secara bertulis kepada
GPK Pentadbiran sekolah masing-masing
3. GPK Pentadbiran kemudian log in sistem e-Operasi untuk
mengemaskini guru-guru yang telah kemaskini data mereka . GPK Pentadbiran pada
menu mereka dikehendaki mengemaskini maklumat staf, subjek yang diajar dan
enrolmen dengan segera. Manakala menu lain boleh dikemaskini secara
berperingkat.
4. Selepas GPK Pentadbiran selesai mengemaskini , Guru Besar
pula akan log in sistem e-Operasi untuk mengesahkan data yang dikemaskini oleh
Guru dan GPK Pentadbiran.
http://apps.moe.gov.my/eoperasi/
http://apps.moe.gov.my/eoperasi/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan