Khamis, 25 Julai 2013

Selamat Menyambut Nuzul Al-Quran 26 Julai 2013, 17 Ramadan 1434H

  • Peristiwa nuzul Al-Quran menjadi satu rakaman sejarah dalam kehidupan Nabi SAW seterusnya turun berperingkat-peringkat sehingga menjadi lengkap. Ia berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 keputeraan Nabi Muhamad SAW. Perkataan “Nuzul” bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah [1].
  • Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW; maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia Al-Quran.“Al-Quran” bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jenayah, muamalat, sains, teknologi dsb.
  • Kalimah Al-Quran sering dicantumkan dengan rangkai kata “Al-Quran mukjizat akhir zaman” atau “Al-Quran yang mempunyai mukjizat”. Malah inilah sebenarnya kelebihan Al-Quran yang tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan/tertinggal di dalamnya. Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam Al-Quran.
  • Firman Allah, “Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan).”(Al-An’am: 38).
  • Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan kepada manusia. Segala isi kandungannya benar. Al-Quran juga dikenali sebagaiAl-Nur (cahaya yang menerangi), al-Furqan (yang dapat membezakan di antara yang hak & batil) dan al-Zikr (yang memberi peringatan).
  • Ayat Al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah 5 ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq:
“(1) Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). (2) Ia menciptakan manusia daripada segumpal darah. (3) Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah (4) Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan (5) Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Al-‘Alaq: 1-5)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular