Isnin, 14 Januari 2013

Program Bacaan Al-Quran Setiap pagi

                 Kepentingan  Al-Quran  dalam  kehidupan  umat  Islam  tidak dapat  dinafikan. Iniadalah kerana  Al-Quran itu merupakan sebuah kitab  panduan dan pegangan  hidup yang memandu manusia ke arah mentauhidkan Allah S.W.T.. Al-Quran yang merupakan sumber utama ajaran  Islam mengandungi segala hukum-hakam serta perkara-perkara yang  berkaitan dengan aqidah,  syariah dan  akhlak. Setiap muslim  yang  beriman  kepada kitab  Al-Quran hendaklah mempunyai  kemampuan untuk membaca al-Quran tersebut   selain dari  berusaha  untuk memahami   dan  menghayati   kandungannya.

             SK Padang Midin telah mengadakan Program Bacaan Al-Quran Setiap pagi bermula hari Isnin sehingga Khamis mengikut jadual yang disediakan. Proses pembacaan berjalan selama 15 minit bermula jam 7.30 pagi sehingga 7.45 pagi. Berikut adalah jadual Program Bacaan Al-Quran bertempat di Dewan Ibnu Sina SKPM:

    Isnin :     Murid tahun 1  
    Selasa :  Murid tahun  2
    Rabu :    Murid tahun 3
    Khamis : Murid tahun 4 dan tahun 5

Manakala Program Bacaan Al-Quran bagi murid tahun 6 setiap hari bertempat di Musolla sekolah.

Bagi murid lain yang tidak terlibat di dewan mahupun di Musolla akan diperdengarkan bacaan kitab suci melalui pembesar suara sekolah yang dibaca oleh murid. Murid dikehendaki beratur di luar kelas bagi mendengar alunan bacaan kitab suci tersebut.

Diharapkan Program Bacaan Al-Quran Setiap pagi dapat membantu mempertingkatkan lagi tahap kemahiran bacaan al-Quran murid.

"Sebaik-baik di antara kamu adalah orang yang mempelajari Al-Quran dan Mengajarkannya"(Maksud Hadis)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Catatan Popular